söndag 2 augusti 2009

Första ärmpasset avklarat!

Bild by mästerfotografen Kjell Forsell... självaste talangen och nybliven hundförare i vår träningsgrupp.

Tack alla för en fantastisk träning! Jag älskar när så många är engagerade och med på träningen, så vill jag alltid att det ska vara:-)

Jag inledde på den gemensamma genomgången med att säga att jag ville starta med trasa och att han skulle få ett par bett så han kom ihåg vad vi pysslar med när vi tränar skydd och att vi sen skulle plocka in ärmen. Benson var den första att fnissa och sedan stämde flertalet in... Jaha vad föreslår ni då undrade jag irriterat?
Jonas min älskling som vet hur jag mitt tjurhuvud tänker sa att så kunde man visst göra men att det som Benson sa inte finns någon större anledning med tanke på hur "Heffa" aka Samson faktiskt är, min bittra sida gav med sig....
Så sagt och gjort så plockade vi fram ärmen och det sa bara "tjoff" så satt han med munnen full och låtsades som att detta var vad man alltid gjort.

Tyvärr så är vår ärm lite väl sliten så han halkade ur eftersom det är ett ganska stort hål så det finns inget att fästa truten i...
Men det gick finemang genom hela passet, Jonas stod stolpe och trots sin kraftansamlingar så flyttade Samson på sin husse utan större problem, haha!
Samson fick även lite belsatning och verkar inte bry sig det minsta. Men som jag sa till flera så tänker jag skynda långsamt... han är en plutt och jag vill själv hänga med på varje milimeter av träningen.
Jag är så nöjd med att han inte fått börja förrän nu (Kråkan som väntade i två år säger samma sak om sitt beslut, vi kråkor tänker lite lika...), det är så lätt att hamna på fel kant med för unga hundar, framför allt innan lydnaden och ledaskapet sitter. Samt hundens egen mognad i självaste skallen... Det är så lätt att överbelasta och det är ju sldrig kul för en figurant när hunden inte pallar med och plir passiv eller hyperaktiv...

Det är ju så, kan de inte lyda och gå fot, komma på inkallning, släppa på loss/stilla eller ta kontakt med föraren innan med ganska lätt störning samt inte är mentalt mogen, då kommer inlärning och resultat att dröja på sig i skyddet. Det blir så många fler konflikter om man mitt i allt ska börja slåss om ledaskapet under skyddspasset, det vill man ju inte! När man väl startar så vill man ju inte hålla på med basicgrejer i flera månader/år (om man nu kör 2 pass i veckan exempelvis) man vill ju vidare... Men brister det på vägen så tar det längre tid.

Sissi denna kloka kvinna har imponerat på mig, så färsk och så övertygad om att skyddet får vara, Roxy fick lite trasa med det är inte på en regelbunden basis. Bara lite paus från deras just nu ganska konfliktfyllda vardag med lydnad och massa annat skoj. Där mina vänner har vi en grann hund! Ujujujuj... Hon kan ta sig långt, framförallt med en så motiverad förare, jag tycker att det är ashäftigt hur hon kämpar med denna hund som verkligen INTE är en nybörjarhund.
Håll ögonen öppna mina vänner!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar