torsdag 18 augusti 2011

Sedelrulle på 200 spänn som spårapport!

Uffe i spårläggartagen och som alla riktiga män så bär han rosa!

Det blev en sen kväll igår, blev sittande och tittade på kvällens filmer från skydd och lydnad och funderade i mitt stilla sinne över det estetiska...
Idag så var det upp och hoppa och så ut i skogen med Uffe och hans tjejer, jag la ett skogsspår till Donna som hon löste ut med en guldstjärna i kanten. VEM kan koppla lös sin hund och den bara spårar vidare lugnt och metodiskt utan att man ens har lärt den det? Donna är en klippa i frispår skulle jag säga, om Uffe bestämmer sig så kan han antagligen vara en av två -som jag känner till- i Svedala som frispårar. Till Donnas stora lycka om ni frågar vad jag tror, en självständigare dam får man leta efter. Det är hennes sätt eller inget sätt som gäller i många fall :)
Uffe la ett IPO1 Elit spår till Samson, som löstes ut över alla mina förväntningar, med vinklar som han läste ut utan tveksamhet och en böj -påbörjan inför BSP2-. Sen var det föremål oxå, inte vilka föremål som helst. Därav IPO1 Elit. Det roligaste var när jag kommer fram och mellan tassarna på Samson ligger en mobil, JUST SNYGGT om man hade missat den!:) Sen kom det någon snusdosa med gott i och vanliga apporter. När Samson var helt säker på att spåret skulle gå över vägen så hade Uffe vinklat PRECIS i fältkanten men den gick inte Samson på, strax efter det så hade mästerspårläggaren gjort ett trestegs-hopp i sidled och den fixad Samson oxå. Sen markerade han. Jag gick fram och kikade men såg inget, jag rotade under hunden och lyfte på tassarna. " Det är den mest värdefulla apporten" säger Uffe och då får jag syn på den. Han har alltså satt ner en 20-lapp i gräset som var skvatt omöjlig att se från ovan.
Uffe berättade att han brukar lägga ut sedelrullar som apporter, 200 spänn i varje. Då får man perfekt adrenalinpåslag och blir motiverad att ens hund ska lyckas. Ibland så får man gå spåret igen och försöka hitta den apport som inte blev funnen... Men ett par hundralappar fattigare hade han blivit ;)

Sicka tokiga träningskamrater man har! :D

4 kommentarer:

  1. Det var häftigt. Spårpengar. :)
    Ja,jag tror också att det ligger en del i det, som du skrev i din kommentar.
    Ulf

    SvaraRadera
  2. vilka roliga spår ni gör! kul att gå spår åt andra nyttigt,spännande och lite omväxling!!
    måste spår ihop snart?!
    // Jimmy

    SvaraRadera
  3. Funkar det med "skottpengar" också, dvs att man fäster pengar på vilt/dummies innan man lägger ut det i söket. Ofta händer det ju att man glömmer av var apporten lagts?

    Bra jobbat!!!

    SvaraRadera
  4. Tur du har en duktig hund..kunde ju blivit en dyr uterunda :))

    SvaraRadera