torsdag 11 augusti 2011

Action speaks louder than words but not nearly as often...

Dagen blev lååångt ifrån vad jag trodde att den skulle bli, Camilla försov sig så det blev ändrade planer och jag mötte upp henne och vi inledde med att inhandla lite lunch och sen blev det en tur förbi Susanne på Mera Dog och kaffe med tillhörande småsnack. Vi fick tips av en tjej där om spårmarker och vi åkte dit och på vägen få plockade jag upp min stackars spårflagga som stod kvar i skogen efter Quarres spår i förrgår... Oooops...
Vi åkte ut och spårade och jag skulle lägga spår till Farre, men det var nog ett av de värsta fälten jag satt min fot på, när det är vettigare att gå på kalhygget intill så förstår ni. Jag satte spårflaggen och tog sikte men när jag närmade mig terrängskiftet så insåg jag att ett härket och bärket dike var avgränsningen mellan "fält" och kalhygge. Fint. När spåret togs in så hoppade jag in och tog tömmarna och Camilla knatade på det sketna fältet istället. Inget som ens störde Fluff. Grym grabb!
Camilla hjälpte Linda med hennes Royal och jag stod och käkade sura vindruvor, det slog mig hur satans olika teurenser ser ut, men i nästa andetag så kom blondinen på sig och konstaterade att schäfrar är rätt olika dom med. Word!
Mina hundar har fått vila och jag plockade ut dem för ett kort lydnadspass på klubben, Camilla fick vara jury och kikade på mina tankar kring tempo och nu är det nog beslutat! Jag kommer att ha ett IPO-tempo och ett lydnadstempo, detta då man inte synar detaljer i IPO:t om man jämför med eliten. Så enkelt helt enkelt.
Sen visade vi upp vårt framåtsändande som är under ombyggnad kan man säga, mera fokus och mindre "Det är oceaner av tid jag har till förfogande så jag kan lika gärna galoppera och kika på annat, bara jag galopperar rakt och i rätt riktning..."-attityden... Det är min lata lilla gris som avslöjats...
Gulliga Linda -Länk till hennes hemsida- passade på att knäppa lite bilder på oss och gissa om det blev av den eminenta kalibern? Jojomen!
Jag har ju kört på typen att jag håller i halsbandet och kommenderar honom om och om igen "framåt" så han blir tokfrustrerad och släpar mig en bit innan han får komma loss och kötta som en galning framåt. Andra passet med just den metoden och jag är ruskigt nöjd, Camilla likaså, med resultatet! Eller vad säger ni om målsiktet han har här... ;)


Sen en liten notering till alla det berör,action speaks louder than words but not nearly as often... Det tömmer en lite på energi när man inser hur många som sitter och tycker ute i stugorna men som inte vill lyfta ett lillfinger för att bidra till en organisation som går på knäna.Det är ju tråkigt när folk har som favoritsyssla att bara se sina egna behov och inte andras. En ideell förening bygger på att man kan göra saker för andra än sin egen vinnings skull. Så alla ni som tycker och skriver, jag hoppas av hela mitt hjärta att alla de namn som jag sett passera revy kommer vara en aktiv del i framtidens schäferhundklubb. Jag säger inte att man inte kan klanta det i en styrelse och då menar jag på ALLA nivåer, vi är ju rätt kassa på att ta hand om våra medlemmar eller de som vill bli medlemmar... Vi är kassa på att ta hand om varandra. Djävulskt kassa.
Som en klok människa sa;

"När jag kom in i schäfervärlden så fick jag först lära mig: Vilka som man inte skulle prata med. Vilka man skulle prata om. Vilka som tillhörde vilket läger. Vilka som var idioter. Vilka som sagt vad. Vilka som man skulle baktala oavsett vad. Vilken typ av schäfer man skulle ha. Vilka hundar som var bättre än andra. Vilken kennel man skulle haft schäfer ifrån på just den klubben. Vilken gren man ska hålla på med och tillika vilka man inte håller på med när man har schäfer.
SEN
fick jag lära mig fram och bak på min schäfer. Nu har jag bytt ras."


Hur bemöter Du Dina kamrater när Du kommer till träningen? Pratade Du om Din hund eller om Vilken tur hon/han som gjorde en bra tävling i helgen hade, för skicklig är han/hon inte... Eller är Du den som sprider de där goa energierna som man bara vill vara i närheten av?
Sprid energi! Allihopa! Så ska ni se vad som kommer tillbaka! :)

4 kommentarer:

  1. DU ÄR BARA BÄST!SÅ BRA SKRIVET!
    Jag älskar att läsa din blogg och hoppas verkligen att din inspiration kommer tillbaka för fulla muggar.
    Keep on going! :-)

    Kram Caroline

    SvaraRadera
  2. Ler med hela ansiktet :) Så bra skrivet!!!
    Igår påbörjade jag att skriva om precis just detta,
    om schäfervärlden...Men fegade ur och raderade :)))

    Men håller med om allt det du säger, för precis så är det...Jättesvårt att få den hjälp som krävs för att utvecklas...
    Man blir tokfrustrerad!!
    Men sen kan jag ju också förstå varför...
    För de som är duktiga och som brinner för det här, de hjälper, och hjälper...och hjälper...

    Men vem hjälper dem..?? Svar:Ingen!! :(
    Självklart så tröttnar dessa få personer också till sist :/

    Det som den där personen sa, ang schäfervärlden...Så sant, så sant!!Men det är likadant på brukshundsklubben kan jag säga :(

    Peppar,peppar..
    så har jag inte märkt av denna ogina anda på vår klubb.

    Dock har jag fått höra att jag måste vara en övermänniska *ler* om jag ska klara av att utbilda och meritera, en "utställningsschäfer"
    -de flesta lämnar dom till Tyskland för utb, fick jag också veta :)Hmm..??

    Ett av de värsta är att många inte ens vet om att det finns en schäferklubb och ännu mindre att det finns lokala og el sk..

    Självklart sprider jag mest god energi ♥ även om jag är gnällig över bristen på utbildningar!!

    Tack Jeanette,för ett jättebra inlägg..
    Så superbt att problemen i klubbarna lyfts fram i ljuset och kanske ger en och annan en tankeställare...

    Kram Marie och Wilda

    SvaraRadera
  3. Har funderat mkt på vad skitsnack och grupperingar egentligen fyller för funktion hos människan. Var behovet kommer ifrån. Det kommer nog alltid finnas men för varje människa som kommer på sig själv att fastna i klagosång och bestämmer sig för att bryta mönstret så blir det bättre. Och en positiv trend börjar runt den individen. Ditt inlägg sprider säkert tankeställare och reflektion! Alla fastnar vi i gnällandet emellanåt, gäller bara att inte låta ge sig hän. Både gnällandet på sig själv och andra, faltiskt. Fortsätt jobba på! Det kommer bli bättre :-)

    SvaraRadera
  4. Tack tjejer!
    Ja Therese, det är ganska intressant.
    Men en träningskamrat sa till mig:
    "I första hand vill man bli älskad, i andra respekterad och omtyckt, går inte det så vill man bli fruktad."

    Det ligger något i det tror jag...

    Men de energier man skickar ut i omloppsbanan i universum kommer tillbaka ;)

    SvaraRadera