söndag 29 maj 2011

Quartus vom Venusmond tar ut sina aggressioner på Östermalms gator?

Sådär, då har vår lilla vallhund avklarat sitt MH... Det gick precis som vi väntat och jag är verkligen hur nöjd som helst! Man ser verkligen vilken skillnad det är på våra hundar, Samson är som en terrier och framme vid alla faror utan större rädsla för något. Quarre är reaktionsbenägen som få men inte rädd på det sättet som jag trodde han skulle vara. Han löser allt med passivitet och kommer fram fort och inga kvarvarande rädslor. Reaktion och sen cool... :)
Man får verkligen upp ögonen för varför han är så lätt att jobba med och varför Samson är tungrodd, många pusselbitar faller på plats :)
När vi får se hans korning så kommer nog ännu mera sanning fram ;)

En del är ju inne på att man tränar hund på ETT sätt, men jag är själv HELT övertygad om att man MÅSTE veta vad det är för liten skit som man har i snöret och anpassa sig därefter.
Jag fick höra från en "kändis" att mitt "jakttänk" -"egenskapstänk"- var helt ute, med det menades att man inte kan tänka att en hund har egenskaper som skapar förutsättningar för DEN individen och hur man bäst kan förvalta den.
För mig är att förkasta hundens egenskaper som verktyg detsamma som att säga att en hund inte är en hund. Vilket i praktiken skulle innebära att en jakthund är inte en jakthund, en vallhund inte en vallhund...
Andra har inte kunskap om det jag menar och tycker att det verkar konstigt, men samtidigt så belönar man med boll och godis. Vilket fungerar i deras träning. Alltså köper man det egentligen utan att man vet om det eller kallar det något annat. Hjulet på nytt.
För hur många har inte en Border Collie som utan att sett ett får i sitt liv utan problem vallar något annat? Allt från flugor till flygplan. En retriver som älskar att bära? En Jack Russel som tar ut sina aggressioner på Östermalms gator? En hund kommer alltid hitta pyshål att låta sina egenskaper sippra ut ur, sen finns det ju de som accepterar -i många fall tikarna...- men hur många hundar möter ni inte som skäller ut er? Hundar som beter mer eller mindre illa sig mot sina förare? Hundar som inte lyssnar på sina förare? Jag kan fortsätta i evigheter...
ALLA hundar är funktionsavlade, det är därför det finns olika raser! Olika egenskaper.
Hundens egenskaper styr helt enkelt hur hunden kommer att reagera på olika saker i livet, ni vet de som köper en labrador hane för att grannen har en som är så snäll och lydig tik? Men som får ett yrväder som knappt kan hålla sig från att explodera? Egenskaper. Tror ni dessa två hundar kräver samma typ av hantering/träning?

Jag kanske är ute och cyklar, men jag tror på det jag gör och det är det viktigast :)
Sen har jag ju inte de problemen som "någon/några" har som jag tror grundar sig på att man inte ser till de individuella förutsättningarna hundarna har. MEN det är vad jag tror och INTE detsamma som att jag har rätt. Vad tror du? Fungerar det? Om det fungerar för dig och din hund så är det ju grymt! Glöm inte det! :)

ALLA VÄGAR BÄR JU TILL ROM! :)

MEN fungerar det inte? Tar Ni inga steg framåt? Ältar ni samma sak? Dags att tänka om?
Som en vän och STOR förebild alltid sagt till mig: "Fungerar det inte till 100 %? Gör om."

Dags för filmvisning och en titt på Quarres egenskaper ;)


3 kommentarer:

  1. Det är ett faktum att alla hundar är olika. Då borde det inte krävas ett geni för att förstå att man inte kan stöpa alla i samma form.

    Trust me. I know!

    SvaraRadera
  2. Håller med dig till fullo, såklart är de alla olika individer..Och såklart måste man utgå från det..
    Jag tycker du har fångat det bra i din text...
    Men gud så svårt det kan vara :)
    Funderar över dina ord, som är så sanna och det enda riktiga...
    "Fungerar det inte till 100%, Gör om"
    Ja, så försöker ju även jag tänka, men ändå så jäkla svårt ibland :)
    Vårt stora problem är möten med andra hundar..då ska det ska resas ragg och skällas..
    Rådet jag fått av min tränare är att ta tag i Wilda, och bara ignorera och gå förbi..Funkar hyfsat men inte till 100% men det kommer kanske..?? :/
    Men nu kommer andra
    förstå-sig-på-are och säger att du måste låta din hund, göra möten och träffa,leka med andra hundar....även om de inte ska ha en relation :(
    Vad blir resultatet av det..??
    Hade varit intressant att höra din (och andras) råd om detta..
    Ha en bra dag ♥

    SvaraRadera
  3. Men vad kul att du lagt ut filmer, jätte intressant att studera momentet och reaktionerna. Quarre verkar hur skön som helst.
    Vad testades när ni stod stilla i skogen? Ca 8 min in i film nr 1.

    Grattis till ännu en fin hund!

    Det verkar vara en jätte konstig syn detta kring att man inte ska utgå ifrån att hundar har individuella egenskaper och utgå ifrån det i träningen - Ska vi gå bakåt i utvecklingen nu?? Vad baserar han detta på menar han?

    /Therese

    SvaraRadera