onsdag 25 maj 2011

Han satt som ett skruvstäd i armen.

Vissa kör spontanstörning under bevakningarna, men tack för bilden på mammas gris! ;)

Nu så är vi igång! Dagens projekt i lydnaden blev att skapa en hållbar rutin inför självaste entrén på plan, det som nu skall prövas en tid framöver är att lägga Samson utanför plan så han få titta på den när föregående ekipage kör och sen plocka upp honom i ren lydnad och göra entré. Mamma agerade tävlingsledare och domare -den svåraste störningen för min hund som älskar den kvinnan, trots att hon klappat honom ca tre gånger på 2,5 år...-, vi konstaterade snabbt hans svaghet i IPO ingången/domarhälsningen och jag talade om för herrn att det inte var aktuellt att släppa kontakten med mig. Han fattade snabbt och så belönade jag det ordentligt. Sen var det inte problem även om vi bytte domare. Skönt!
Sen var det dags att damma av rutan, tanken var att kolla så han jobbar med det övre etaget och inte kastar sig hejvilt för en belöning. Han gjorde flera snygga skick men jag misstänkte att han skulle göra en "BlondinSamson" inom 7 skick och så väl kände jag min hund. Jag påtalade åter att han var tvungen att tänka och vips så var han som en klippa och jag belönade. Vilket resulterade att han blev så salig -eftersom matte var salig, eller spelade salig iaf- och ville tjuva för att komma till rutan. Mammas gris!

Sen blev det ett skyddspass, det var en vrålande Samson som gjorde entré på plan och jag var tvungen att hålla i honom i kinderna, trycka honom intill mig och smeka honom över bröstet för att ens kunna höra vad figuranten sa. Men sen så var vi igång, han inledde med tre kanonbevakningar där han inte ens släppte med ett skelöga för att titta på mig när jag passerade. Detta belönades såklart! Sen kunde jag ansluta och han kikade inte ens åt mig utan jag bara klappade om honom och hejjade på lite innan jag lämnade igen.
Sen så pratades det om tävling och transporter kom på tal, jag tyckte väl att vi kunde skita i det. "Vi gjorde det två dagar innan tävling förra gången så kan vi inte ta det om det blir aktuellt?" men Benson tyckte att vi kunde köra det. Jag hade en idé om hur vi skulle göra men Benson tyckte nog det blev för krångligt och vi körde på lydnad bara.
Han är så satans duktig min lille fis, trots att han nästan skakar sönder av frustration så köpte han att det var positionen som skulle hållas, så när han gick bra så fick han gå. Han fattar snabbt så jag la redan efter första transporten in ett arbetstecken och lät kommandot bli "transport".
Lätt som en plätt höll han positionen och släppte inte figgen med blicken, vi vinklade om och om igen och höll på men han skötte sig exemplariskt! Sen sa det "TJOFF" och han satt som ett skruvstäd i armen.
Det märks att detta är hans gren, hade han fått bestämma så hade vi bara kört skydd och spår...
Synd att matte tycker om lydnad lille vän ;)

Tack Benson för att du är så grym!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar