lördag 23 oktober 2010

En dag i spårets tecken!

Liten men sicken spårhund!

Det ska börjas i tid, lilla söta Dessie har hittat sin nya sport!

Så var praktikdag ett av två på spårkursen avklarad, ekipagen är kanonduktiga och det är fantastiskt att se hur snabbt hundarna lär sig och vilket verktyg vi har i våra hem. Snön täckte delar av skogen så alla fick smaka på olika underlag i sina spår.
Tänk om alla bara kunde förstå hur lätt det är att spåra med sin hund, hur mycket det ger en hund att få jobba med det mest naturliga i deras värld, näsan. Efter en sån här dag -behöver ju inte vara en dag utan bara ett spår...- så kan man med gott samvete lämna de små liven hemma en helkväll och göra en runda på stan med middag och bio, när man kommer hem så kommer man mötas av en sömndrucken liten parvel -under förutsättning att man verkligen spårat med hunden och utmanat den lite-
Samson fick ett förevisningsspår där gruppen gick med, sen när alla hade åkt så la jag och mamma varsitt spår till där jag verkligen satte Samson på pottkanten och han fick anstränga sig till tusen.
Genom svår terräng och med utmaningar som han inte ställs inför innan, det var verkligen svårt att lägga sig i utan se till att han jobbade självständigt. När vägövergången kom -där vi alla hade passerat under dagen med och utan hundar- så ställdes min förmåga på prov.
Att lära en IPO-hund slå optimalt är inte det lättaste om man är kontrollfreak kan jag lova, men SOM han jobbade! Stod och gapade och var så imponerad av honom så jag ville springa ifatt och krama honom, min lillprins!
Nu blir det ett bad och god mat -som ska intagas framför TV:n!- och min hund sover som en stock! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar