söndag 27 maj 2012

Helgens tre tävlingar blev vår bästa investering så här långt!

Sammanfattning av lördag och söndag:

Bro-Håbo i nästan lagom värme förutom gruppmomenten.
Sitt i grupp: 0
Ligger.
Platsliggning: 10
Frittfölj: 7
ss i vänd på stället+sent sitt. Bibehåller ej frontlinje vid stegförflyttning. (vä)

Stå, sitt och ligg under marsch: 7
DK sitt, långsamt ligg.

Ink med ställ och lägg: 7
ss vid start, steg innan stå och ligg

Rutan: 7
Stannar själv vid kon, stannar ej direkt vid kom i rutan, tvekar vid ligg.

Dirigeringsapportering:8
Stannar själv vid kon.

Metall+hopp: 7
Slog i framtass, tempo i övergång.

Vittring: 6
Tvekar, långsamt avslut (från framför till fot.pos)

Fjärr: 7
Rör sig framåt, dk ligg (utdraget handtecken). 

209 poäng blidde det, 3:e pris och 6:e placering. Domare var Thomas Lundin.

Inte så mycket att säga, förutom att protokollet är återfunnet ;)
Men när man läst det nu så känns det rätt tufft bedömt.... hmm... Jag var nog lite gladare på Lundin när jag trodde att jag nollat apporteringen :D

Mälarö BK i topisk hetta... Fyyyy bövelen vad äckligt varmt det var! Usch! Hatar värme... max 22 grader får det vara och skugga...

Sitt i grupp: 9,5
Liten oro.
När lkl två började ställa upp för plats bakom oss i gömslet så var det en nyfiken Mammas Gris.

Platsliggning: 0
Oro när annan hund lämnar platsen. Sätter sig.
Glassbilen kom, grannhunden hade en akilleshäl hälsade matte och det var en skräckslagen BC som flydde till gömslet. Snacka om otur för henne och Samson tyckte minsann synd om grabben och ville helst efter. MEN bestämde sig för att sitta tiden ut (15 sek kvar) och avslutar momentet sittandes.

Frittfölj: 9,5
Släpper ibland.
Supernöjd. Han är en dröm att gå med på plan. Allt slit och alla utvecklingssamtal har gett resultat. Detta kan verkligen bli hans paradmoment. I språngmarschen är han lite osäker vart vi ska ta vägen och då släpper han lite i position. Detaljträning ska till, men att han går bättre och bättre för varje dag visar att vi måste egentligen bara måste mängdträna det så han får en chans att lära sig vad det innebär i alla lägen.

Stå, sitt och ligg under marsch: 6,5
Missar en position, dk
Kan inte sitt längre. Inte ens med DK... Men vi som tävlade är rörande överens om att jyckarna gaddade ihop sig på gruppmomenten... INGEN kunde sitt idag.

Ink med ställ och lägg: 6,5
Sent ställande och läggande, tempo.
MÅSTE träna på att se vart fan konerna står... Jäkla skit! Mitt fel och synd om hunden som inte får mer poäng så duktig som han är. S O P A till matte!

Rutan: 8,5
Omväg till rutan, kroppshjälper.
Samson hade tittat på Ronja och tyckte att det där med att kuta i en båge och in från sidan verkar vara en asbra grej. ;)

Dirigeringsapportering: 9
Utdraget kroppskommando.
Ojdå...Inte meningen... alls.. eeeeeller!? Han var så varm att han inte ens tittade på mig... Plutte!

Metall+hopp: 8,5
ss, tempo in i avslut.
Ställde upp nära eftersom han var så trött för att dölja eventuella tempoväxlingar, det gick i stöpet!

Vittring: 6
Okoncentrerat
Noooo shit Sherlock! Samson kutade över vittringspinnarna som, i hans värld, var osynliga och jag la in ett dk med "leta"... Jättefint arbete vid pinarna när han hittade dem.

Fjärr: 7
Tempo.
Hmmm... vad kan menas med det!!!? ;)

235 poäng blev det idag, ett 2:a pris och en 2:a placeing, domare var Anna Ahlgren.

Grattis till bästa Cissi som vann hela kalaset! Ni är bäst!

Är så nöjd med helgen att jag nästan trillar av stolen, inför dagen så var både jag och Samson så trötta i mössan efter två dagar med tävling och äventyr i Sörmland (som resulterade att vi ramlade innanför dörren klockan 22 igår kväll). Det fanns inget sug inför dagen från min sida, mest lite mysigt att komma iväg med honom. Erkänner att jag längtade mer efter kommande tävlingar där man fått samla kraft och taggat till än dagens och lite samma med gårdagen. Men det har verkligen varit superroligt och det känns så härligt att få den kritiken man fått från domarna. Framförallt så har jag investerat i framtiden och det känns kanon! Vi är i eliten och det är här vi kommer bli kvar tills Samsons tävlingskarriär är över, det är ett tag alltså... Med det i minnet så känns helgen så värdefull och jag är stolt över mig själv som kommit över mina hjärnspöken så mycket som jag gjort :)

Men hörreni... Nu längtar jag ut på spårmarkerna... till rapportskogen... till bevakningen.... :)

Nu tänker vi slappa tills solen går ner... då ska vi sova... ;)

2 kommentarer:

  1. Taaack! Ja det är ju kalaskul att få känna så här ibland, som omväxlings skull ;)

    SvaraRadera