tisdag 26 februari 2013

När brukar ni "passa på"? Tips från alla vore kul!



Har ni tips?

90 % av min träning görs på promenader längst vägar och stigar. Har alltid fickor som är fyllda med godis och älskar att jobba med den naturliga framåtbjudning som hundarna har när man är ute. Hästtjejen i mig poppar alltid fram när jag tränar hund. Det är på vägarna och stigarna som grunderna läggs, detaljer tjatas och skratten aldrig dröjer på sig. När det funkar här så är det dags att plocka in det på plan eller i ridhuset.

Vart tränar ni? Har ni tips på ställen eller platser där era energier och hundens vilja är oslagbar? När brukar ni "passa på"?

Vore kul att höra och bli lite inspirerad!


13 kommentarer:

  1. ååhh du är en insperationskälla!! inga krusiduller att åka i väg för att träna utan bara göra det!! Det är sånt jag vill läsa och höra!!! TACK!!

    SvaraRadera
  2. Promenaderna gäller för oss också. På så sätt får man ju till en regelnundhet i träningen och allt blir att kännas mindre kravfyllt eller hur man ska skriva...
    Den allra bästa träningen i mitt tycke :-)

    SvaraRadera
  3. Jag åker iväg och tränar lydnad 2-3 dagar i veckan. Sen blir det alltid lite spontat träning av fria följet och lite annat smått och gott under promenaderna, då min hund alltid bjuder på det. Och jag tycker att man ska utnyttja situationen när den erbjuds! Dock har jag inte alltid så supergott godis med mig då, utan oftast bara frolic, men han köper det. Sen blir det alltid lite små pyssel hemma inomhus mellan varven.

    SvaraRadera
  4. Jag tror promenader kan klassas som en storfavorit! ;)

    SvaraRadera
  5. Tänk Jeanette att du alltid är så sund & naturlig i ditt förhållande till hundträning! För några veckor sen visade Hundkompaniet K9 stolt upp bilder (på FB) på en hundträningsjacka. Fin & säkert praktisk... MEN var är reflexerna??? Undrade jag. Fick detta svar från en Mattias som tydligen vet hur & var man tränar hund: "Reflex? D behöver man väl inte på tränings plan....lr tränar ni på landsvägarna?" Tänker själv att om hunden "funkar" utanför plan, med tanke på alla störningar man kan möta på en vanlig promenad, så borde jobbet på plan blir både lättare & roligare. Men vad vet jag... jag använder ju reflexer & har inte ens en schäfer... ;)

    SvaraRadera
  6. Brukar passa på att "trixa" med hundarna i t.ex. parkeringsgarage. Om jag åker in till stan och ska handla och ändå har hundarna med så brukar jag passa på att köra där. Roligt när det kommer och går folk, bilar, barn osv. En sån rörig miljö och massa starka (framför allt ljud-) intryck. :) Hundarna jobbar som lite extra när dom får göra små spontana träningar :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är sååååååå dålig på just detta! Ta de små tillfällena och göra något av dem! Jag har ju bilen full med hundgrejer och alltid en påse godis... HUR svårt kan det va? ;)

      Radera
  7. Jag åtnjuter ju en ganska stor lyx, med tanke på att jag har en egen appellplan, men innan den, så tränade jag mycket på gräsplättarna här hemma och/eller på promenaderna. Promenaderna är fortfarande det ställe, där jag tränar mest. Det brukar ge en lagom dos träning och det är inte lika enkelt att göra en gång för mycket, som man gärna gör när man är stationär, i rörelse ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis min tanke, det är lättare att sluta i tid eller nyttja fart och vilja hos mina hundar på promenaderna när det gäller lydnadsträning. På plan är det så lätt att jag fastnar lite i en tanke... det i sig är ju inte hela världen... Men just de små små övningarna är ju oftast hela grejjen för mig och mina bejbisar :)

      Radera
  8. Jag gör som du. Det är promenaderna som gäller. I vissa moment när jag vet att det blir störningar använder jag långlina som säkerhet. Då får han möjlighet att agera, avbryta och lyda. Som exempel inkallning/sittande eller liggande när rådjur är 50 meter bredvid vägen.
    Anders och Äddy

    SvaraRadera
  9. Jag brukar inte träna på promenaderna. Eller ibland, men då går vi undan, bestämmer en plats och tränar där. Jag har en hund som lätt går upp i varv så våra träningar måste vara väldigt organiserade för att det ska funka. =) Mest tränar vi på olika parkeringar och fotbollsplaner i närheten eller hemma i köket, men ett par gånger i veckan åker vi iväg också. Försöker vara lite flexibla och träna på så många olika platser som möjligt =)

    SvaraRadera