söndag 30 september 2012

Hon är envisare än synden. Men du är envisare. Eller intala dig själv det för i helvete!


En dag i hundträningens tecken! Klockan 9:50 lämnade jag bostaden och satte mig nu tillrätta (19:45)för att lägga in en bild från etapp två av dagens träning.

Idag så var vi några från patrullhunds-gruppen som träffades och tränade. Basen upprättades 10:30 och 17:34 så rullade jag ut från parkeringen.
Jag är så grymt imponerad av hur hundarna jobbade, det ska bli satans så spännande att i slutändan komma ut och få öva med dessa brudar! Jag och Sanna har ju ett kommande certprov och tränade mer inriktat mot det, medan Piia och Malin som är klara helt enkelt fick ta om våra spår efter oss. Kalasträning inför att man ska ut på förbanden, faktum är ju att det är då det roliga börjar! Avis? Jag? Nejdå! Bara så jag går av på mitten! Hoppas vi fixar certprovet, visserligen så är det väl inte mer än att man får göra om... Men det vore superkul att få komma igång och praktisera på förbandet.

Vic: "Se gullig ut Elsa, jag vill lägga ut bilden på fejjan..."

Elsa: "Är han riktigt riktig den där eller!!?"

Väl hemma så dumpad jag Samson och plockade upp Vic. Sen bar det av mot MBK och där stod Cissi som varit och tävlat hela dagen och åkte direkt dit...
Råder det oklarheter om att vi är hundidioter?
Jag fortsatte med lite positionsträning och inkallning. Sen brann det för fröken. Vi skulle köra sättande och hon limmade sig längst backen. I dessa lägen får hon verkligen låsningar och inte en belöning eller "gör om gör rätt"-tanke i världen når henne. Krav, oavsett hur litet det är, från tvåbening kan FAKTISKT likställas med RAGNARÖK. Så jag satte henne handgripligen upp lugnt och stilla varje gång. Hon skrek, körde ålning medels hasning längst backen och kissade i omgångar. ALLT för att slippa mitt krav och att jag la ett finger på hennes kropp.
Det var verkligen Ronja Rövardotter som skrek "JAG TÅL INTE DINA HÄNDER PÅ MIN KROPP!" oavbrutet. Sen VIPS! Vi snackar verkligen...VIPS! Så släpper det och hon provar att komma in och sätta sig "fot" och börjar jobba aktivt igen. Cissi stod med stora ögon och blev vittne till kalabaliken. Eller kalabaliken var ju ur Elsas perspektiv som faktiskt kämpade rätt hårt för att komma undan det lilla krav som fanns och använde ALLA trix hon kunde komma på! Jag har börjat få kläm på damen och det känns som att vi är på rätt väg...
Jag får bara INTE ge med mig! Kämpa Jeanette! Stålsätt dig! Hon är envisare än synden. Men du är envisare. Eller intala dig själv det för i helvete!
Skönt att prata av sig med ägaren till Surikaten oxå, hon har ju lite koll på vad hennes hundar brukar ha för akilleshälar och tillgångar. Men än så länge så känns det som att vi väljer rätt väg träningsmässigt, SMÅ SMÅ bebissteg momentmässigt och trygg som tusan.
Som jag sa till Cissi; löser jag ut denna lilla kreativa fröken så ska jag köpa en fiiiin present till mig själv! Hon höll med och vi påbörjade det moment som blev dagens GULDKORN!
Elsa har kört två pass med platsträning hemma på sin träningsmatta och nu gjorde vi ettans platsliggning, KALAS! Hakan i backen hela tiden och med en skinkrullning så suckade hon och låg i flera minuter. Sen gjorde jag tabben att kvittra istället för att använda lååånga vokaler och VIPS så var hon uppe. Men jag la snabbt om utan att hon lämnade platsen. Men gick ändå tillbaka och flyttade tillbaka henne. Resten var kalas! Belöning blev en tur på agilityplan:)


Läxa till nästa Cissi-träning för Elsa blir:
Sitt-stanna-kvar. 
Om hon blir trygg och säker på sitt-stanna-kvar och jag gör det till en "häftig" grej att JUST sitta så tror jag att jag att hon är hemma med halmen.
Go'natt med stadgeträning
Hon tycker det är rätt mysigt att få ligga plats, DET ska jag ta vara på! Innan skott eller nya hundar kommer in i bilden.
Hit och fot position
ORDFÖRSTÅELSE!


Läxa till nästa Cissi-träning för Samson blir:
Sitt-stanna-kvar. 
Han måste bli fysiskt starkare i momentet och jag måste peta på att han ska sitta utan att avlasta ena tassen. Han lyfter ena och sätter ner eftersom han är så pass tung.
Go'natt med stadgeträning
Han ska få köra grunder, der är grunden som fått oss tillbaka på banan. Glöm inte! Jag måste backa ibland!
Hit och fot position
Han slarvar vid ingångarna och det har blivit en vana att han sätter om sig, träna med spegel och möblera om honom. Han är bara lat och bekväm. Ser jag det inte så skiter han i att korrigera sig själv. Inte OK!

 
Trodde inte jag skulle säga det här... Men jag längtar efter att få träna lite lydnad med min betongsugga till Heffaklump. Ni som känner mig... ni vet att vad det innebär... Komiskt. Så jäkla komiskt.



3 kommentarer:

  1. Släng in lite av din inspiration och underbara glädje i min hundträning är du snäll!
    Fick faktiskt en liten dos av inspiration när jag läser ditt inlägg, har en teaterapa själv.
    Men jag har nog tyvärr gett med mig och hon har vunnit på det, eftersom jag står på en klubb som inte accepterar att man tar i sin hund eller säger till den. Vilket gjort att jag knappt tränar längre utan om vi åker dit så blir det en social tillställning där jag fikar och fröken ligger bredvid och är antagligen rätt nöjd med att jag sitter som på nålar.

    Kan inte du ta upp detta? Du verkar ju uppenbarligen vara på en klubb och träna. Är du inte orolig?
    Jag såg din film där du tog tag i Samson och han var så glad och arbetsvillig efteråt, hur har du jobbat upp det?
    Tusen frågor på en och samma gång och fler har jag. Men om du bara berättar om vad du gör och hur du tänker så kanske jag kan lägga ihop pusslet själv?

    Det fördes en diskussion i ämnet på det här schäferforumet, där avledning var ett toppämne. MEN om man som jahg har en hund som köper avledningen ena sekunden och flertalet gånger i samma situation och så i nästa och samma så tycker hon att avledningen suger och då protesterar hon. Jag är inte arg eller något, jag blir nog mest ledsen eftersom jag känner mig så hopplös. Avledning passar inte oss, min hund är för smart och hon vet vart hon har mig.
    Det känns som en helomvändning är enda lösningen.

    Tacksam för svar!

    SvaraRadera
  2. Hej, halkade in på din blogg via en länk från en annan blogg. Mycket intressant och underhållande läsning. Kommer att besöka din blogg flera gånger. Fortsätt med allt bra jobb du gör med dina hundar.

    SvaraRadera
  3. Hej på er!

    Vad kul och smickrande att ni både gillar det jag (och tydligen Samson oxå) skriver! Sporrande! :)

    Jag ska försöka ta mig an att skriva lite om det som du Anonym pratar om, det är ett känsligt ämne.. tro mig... jag vet... Men jag ska klura lite och återkommer!

    Stay safe! :)

    SvaraRadera