torsdag 26 januari 2012

Håriga lår.


Idag så var det ÄNTLIGEN lite mer organiserad lydnadsträning på schemat!
Som vanligt så har min lilla nojja över gruppmomenten kommit tillbaka men så fort vi körde igång så släppe det och jag kunde fokusera, ställde upp bakom Samson som låg "godnatt" och tänkte att det var "plockningsdax" för det där med att halvt tippa på skinkan. Men det kom inte och han låg stabilt utöver en haklyftning som jag påpekade. Störningen vi la på var rätt tuff men det gick K A N O N!
Själva stabiliteten misstänker jag som tvättäkta pessimist kom utav att han inte ville doppa pungen i snön och han knep istället som en idiot för att den skulle gömma sig i vad som kan vara världens hårigaste insida lår som skådats på en normalpälsad schäfer...
Hann med en apportering oxå, vi kan döpa om det till "begravd dirigeringsapportering"...
Dock så gjorde vi en missbedömning och Ronja låg kvar vid väskorna och därmed ca 1,5-2 meter från vänster apport som skulle avhämtas.
Smason kommenderades "konan" och sedan "vänster - apport" och när han nästan var framme så stannade han och kikade på Ronja, sedan kikade han på området som enligt han briljanta beräkningar skulle vara platsen för vänster apport, kikade på Ronja igen... och beslutade sig för att satsa på mittapporten som vi ställt på högkant som svårighet. Jag ropade in hönset och Ronja fick flytta på sig med en snygg inkallning med ställande och vi gjorde om. KLOCKRENT!
Regel som jag glömt av är att jag lärt honom att undvika andra hundar på plan, vilket han tagit fasta på....

Sen blev det första skyddpasset på evigheter, Benson och Jonas hade bokat upp vad som skulle göras redan innan samlingen och jag hängde på. Eftersom Samson tangerar 47 kilo just nu (vintermusklad) så blev det en lina i en stolpe för ett par bettövningar för Mr Heffaklump aka Svedalas Lataste Hund! Jag har vissa problem att stå stolpe när han tar fart i tangentens riktning... Man känner sig som en ballong son någon sticker hål på och far bara som en vettvilling över plan...
Supernöjd var jag och han fick nog ett par aha-upplevelser under detta mentalpatientpass...

På lördag kör Jonas honom eftersom jag jobbar så får vi se hur passen artar sig, men i magen känns det bra :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar