onsdag 26 juni 2013

Jag måste träna min prinsessa som jag lär andra att träna prinsessor.... Lägga in en ärta under madrassen.... Så hon härdas...

Inledde dagen med träning på MBK, Samson fick framförallt träna på att ha MÅNGA störande koner och kinahattar på vägen till rutan och därmed oxå många distraherande koner att ignorera när jag gjorde "konskick". Tessan torrgick en hel del och det är som sagt... INTE så lätt som man gärna vill tro! Elsa vilade.
Förmiddagen avrundades med massage för båda hundarna innan vi åkte upp till Hundcenter och klippte Robin. det var med skräckblandad förtjusning som mormor tog emot honom... Men men nu slipper hon tovo, smuts och ett evigt kammande som ändå inte riktigt vill sig eftersom han är så ullig.
Sen åkte jag och träffade goa goa Veronica och hennes charmtroll till labbe, Prins Hobbe som han heter. Looong time no see... illa! Men äntligen blev det av!
Två timmar och trettioåtta minuters "sitt i grupp" för grabbarna om man frågar Hobbe och Samson, att Veronica glömt att stänga av klockan var inte ens nära sanningen! Grym träning (framförallt sittandet) och en del avundsjuka som sipprade ur mig med vissa kommentarer som jag fick förtydliga att de var komplimanger...
Eller är det normalt att säga "du har ett så förbannat fint fritt följ att jag vill sparka på dig...."?
Fick lite tankar med mig och framförallt så är det bra för någon som är så självkritisk som jag att träffa en enklare personlighet som bara får en att känna sig nöjd med det man har och det man gör. Det är inte alla som lyckas få mig att känna så!
Elsa fick gå fritt följ och köra ett zäta, det var många hormonmolekyler i omlopp och det var mycket och många tankar som inte var på plats hos fröken. Så jag nöjde mig rätt fort.
Men återigen så fick Veronica mig att bubbla på om hur jag kände när jag tränade Elsa och när jag lättat mitt hjärta så fick jag "Jag hade INTE haft det tålamodet du har". Då slog det mig. Det är verkligen DET som Elsa lärt mig mest om, att ha tålamod! Det trodde man inte när jag fick henne. Då var jag nog mest säker på att hon skulle slå ut varenda säkring i huvudet på mig och slutligen utlösa jordfelsbrytaren.
Sen har hon ju fått mig och Samson att hitta varandra och sen han blev champion så har vi kommit i en ny fas i vår träning, upplägget är ett HELT annat och känslan som förbytt! Han behöver aldrig mer tävla lydnad om jag inte vill. Går vi ut nu så går vi ut för att det är roligt och för att man vill se hur långt träningen tagit oss. Inget annat. Vilken skillnad det gör för känslan i träningen! Trodde inte det... trodde jag var neutral innan. Men det är inget mot hur jag känner nu.... Gött!

Men mitt och Veronicas prat färskt i minnet så fick jag lite fritt följ på grusvägen med Elsa på kvällspromenaden och gjorde alla skiften, INTE ett fel i boken! Fan. Men det är nog som jag själv säger. Brysk uppvaknande IGEN!
Jag måste våga vara mer konsekvent med henne och sluta undra OM hon ska jobba vidare, helt enkelt träna min prinsessa som jag lär andra att träna prinsessor.... Lägga in en ärta under madrassen.... Så hon härdas...

 


Men nu ska hon och jag äta glass... för andra gången idag... Hon får fortsätta vara en bortskämd prinsessa iaf... Ärtan till trots...

1 kommentar:

  1. Kasta ärtor och madrasser. Det är en HUND.
    Och låt henne vara hund på kvällspromenaden.....
    Försök att hitta den känslan du har på kvällspromenaden när du går på planen !
    Där har du nykeln till alltihopa !
    Jmfr med hur du känner när du "leker lydnad"
    med Samson.
    Jag vet att du kan !

    SvaraRadera