tisdag 12 mars 2013

Kan du bli en människa som du själv orkar vara? Dygnets alla timmar.


Märkligt är att det finns människor som går runt på denna jord i syfte att BARA suga energi ur andra människor, ägna tiden åt att vara så kallade kappvändare och se till att greppa varje chans att snacka skit om andra. Det är inte heller målmedvetet skitsnack utan vänder beroende på vem de pratar med och sen TROR dessa människor att det beteendet som de utsätter sin omvärld för inte blir till allmän kännedom. Men de flesta vet och bakom olycksfågelns rygg så skakar man på huvudet.

Jätteledsen. Men det är tyvärr så att man kommer alltid bli en mindre människa själv genom att trycka ner andra, att lägga energi på att få andra att må lite sämre eller tro att man kan projicera sina egna tillkortakommanden på andra... det leder... INGENSTANS förutom att man mår sämre och sämre själv.
Man måste byta sällskap frekvent, ha många vänner olika vänner runtom i landet som kan stå som bollplank när man hela tiden kräver nya åhörare för sin egen ångest. Ja för det är nog tyvärr vad det är.
Att inte kunna unna världen lite lycka. Be om ursäkt. Be om hjälp. Eller bara hålla käften när man tycker att orättvisan är enorm, det är svårt... men egentligen är orättvisan bara missunnsamhet från en själv. När man når bortom den så har man vunnit.

Att det ska vara så svårt att unna sig själv att må bra? Hitta tryggheten i sig själv och bli en människa som man själv orkar vara? Dygnets alla timmar. Utan man håller fast vid behovet att bli sedd av allt och alla, till vilket pris som helst. Offra andra på vägen gör man gärna. Problemet är den dag man inser att man offrade den vän som skulle stått där som ett berg i stormen. Bara för att man inte älskade sig själv tillräckligt mycket.

Vem har förlorat då?

Men tiden läker många sår. Glöm inte att stanna upp. Hur mår ni? Vad kan ni göra för er själva som ger er kraften att må bra i goda vänners lag och med en underbar familj runt er? Först då kommer ni bli en resurs för andra och även för er själva. kommer ni må bra.

Unna dig att vara en stor människa!

Beroende på hur du väljer att prata om detta inlägg kommer ge dig en aning om vart du själv står. Antingen ser du till dig själv och begrundar, inser att du är värd att vara så mycket mer.
Eller så säger du "Såg du var Jeanette hade skrivit?? Jävla *****" och är därmed så otroligt träffad att du försvarar dig mot ett blogginlägg som påpekar att du är VÄRD så mycket mer.

Anledningen till att jag skriver av mig är förmodligen för att jag själv mår så otroligt dåligt för tillfället och måste tänka mig för för att inte bli en sämre människa. Jag säger nej till saker. Förhandlar med mig själv. Men jag offrar aldrig någon annans välbefinnande. Detta är första gången jag blivit så vuxen att jag tänker på mig själv. Det kommer få mig att komma tillbaka igen och finnas där för dem som jag älskar. Men just nu så sårar små saker otroligt mycket och jag har inte råd att låta små människor få mig att må sämre.

Tack.

Uppdatering.

Som i en film så dyker det upp folk i en helt annan del av min värld och gör mig ledsen på riktigt. Timmen efter att jag rett upp tråkigheter i mitt eget privatliv på bloggen .
En jag inte ens vet vem det är och en som jag trodde jag kände. Med syfte att hjälpa och starta en tankenöt hos en kamrat så blev jag istället häcklad på Facebook i nästa sekund. Där man VET att jag får en chans att läsa det och bli ledsen. Jag ska inte tro att jag är något. Hjälpa någon är jag inte tillräckligt klok för att göra? Öppen logg är inte alltid kanon.
En "missuppfattad" kommentar och jag ska hängas inför över 500 miljoner användare av facebook? Jamen... det är ju rimligt.
Som om att det inte räcker med att den civila världen är helt ur spel så ska hundvärlden, som varit min räddning i dessa tider, sparka bakut. Vad kul! Fest!
När blev folk elaka? Missade jag den lektionen?
Uppdatering denna morgon: Inlägget borta! Ett bra samtal. Förståelse och förklaring har jag fått från en okänd. Hoppet om människor lite reparerat. Nu praktik bakom låsta dörrar på SiS.

Gud. Rensa huvudet. Grina en skvätt. In i kaklet. Bara 50 tim denna vecka.

8 kommentarer:

  1. Kloka fina du. Är så glad att du är min vän. Du finns ta mig tusan där i alla väder! Oavsett hur länge sen det var man pratade eller ens sågs!

    Trots att vi bråkat eller varit oense så tvekar jag inte en sekund innan jag ringer dig.

    Vi är ju några brudar från den gamla goda tiden i grönt och alla är vi rörande överens om att du är het jävla orubblig i stormen. Kan man inte lita på dig, då kan man inte lita på någon!

    Den idioten som inte sett detta eller som är så störd att de inte fattar... Ja det är ju mara säga SMR till vederbörande och gå vidare i livet. Vilket du antagligen redan gjort. Men ÄNDÅ så väljer du detta sätt att ge en skit en chans? Stort Hedman. Stort.

    Men sån är du!

    G I Jane!

    Puss W

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha du är för go älskling!
      Ja ska man orka med vårt pack så är det raka rör och el loska i näven om gäller! ;)
      Men nog fan finns vi där. Ta mig i brallan vad gött det är med såna vänner! ;)
      Puss å kram

      Radera
  2. Pratade om den sortens människor idag i stallet faktiskt, tillsammans med min alldeles nyfunna vän Lotta som är en redig klippa....såna människor finns tyvärr precis överallt, i olika skepnader. Oftast är det dom som står oss närmst som faktiskt kan vara sämst....vi har fått ta mycket skit under åren som sambo jag och gubben, MÄNGDER och det av närmaste familjen. Världen du och jag lever i, hundvärlden, är EXPERTER på att ösa ur sig skit till höger och vänster. Det är en stor del till att jag inte längre är aktiv i nån klubb, jag orkade inte med hönsgårderiet. Det är så lätt hänt att man i nån slags *förbigående* lyssnar på nån och säger nåt som kan om man vill tolkas precis hur man vill och så slängs det iväg som dagens sanning. utan att man kanske inte ens tänkt på att man sagt nåt, det kanske bara var en kommentar ur väder och vind. Hemskt men sant. Kappan efter vinden. Du Jeanette är en av dom rakaste trevligaste människorna jag har mött, man blir glad av att vara i ditt sällskap och ja stå på dig! Var den du är! och take care <3 Chili hälsar <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det värmer så gott i hjärtat att höra det Ulrica! <3 Det får en att vilja kämpa lite till och springe några hundra meter till för att det betyder något för folk.

      Detsamma till dig! :)

      Chilli är välkommen hit när hon vill! Hälsa henne det! :)

      Radera
  3. Så sant Jeanette! Huvudet på spiken som vanligt och mycket tänkvärt.. En stor fet kram till dig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland så faller dom blonda lockarna rätt förstår du :)
      Kraaaaam

      Radera
  4. Kan bara säga jag är så stolt över att du är min dotterdotter. Du är inte bara vacker som få, du är även klok som en uggla... Jag älskar dig så mycket.../Mormor

    SvaraRadera
  5. Vad kan man säga, som ovanstående inte skrivit. Inte mycket. Du ska veta att jag finns för dig i vått och torrt <3

    SvaraRadera