fredag 14 oktober 2011

Praktikerns mailsvar...

Världens bästa Kråka med Ultra Mammas Gris :)
Jag fick ett mail häromdagen, alltid lika roligt och jag märker att många hellre skickar ett mail än att kommentera. Ofta handlar det om problem eller frågor kring min träning.
Jag skrev snabbt ner ett svar till den här tjejen och här kommer det för andra att da del av, så har jag oxå svarat på ett par andra mail. Praktikern som man är ;)
Glöm nu inte att detta är MINA tips och alltså inte likställt med att det är rätt, men min blogg... Mina tankar... :)

Hej! Jag måste bara säga att jag är grymt imponerad av dig och Samson, ert arbete tillsammans och hur bra ni har lyckats! Har kollat lite youtube klipp av er och jag blir riktigt pepp själv! Jag har som du en schäfer från Beathalandet som jag skaffade i maj i år. Hon är nu 8 månader och vi har tränat allmänlydnad ett tag men ska nu börja med tävlingslydnad och undrar om du har några tips ? :)
Mvh/ Patrice


Hej där!
Tusen tack för ditt mail! Det är verkligen jätteroligt och betyder jättemycket för oss att vi kan inspirera andra.
Mina tips är enkla:
  • Ha alltid roligt, träna inte om du inte känner för det.
  • Var alltid tydlig och rättvis, bli aldrig arg. Bara tydligare.
  • Träna inte saker du inte vill ha i slutändan, dvs lägg inte ner tid på att träna ett halvkasst frittfölj. Fundera på hur du kan dela upp det och få pusselbitarna perfekta innan du sätter ihop dem. Så blir du som förare mer säker på vad ni ska göra. Då kan du oxå påpeka när hon gör en "del" fel och berömma när den är rätt.
  • RELATIONEN är A och O, utan den står man tomhänt på plan. Kan hon inte sköta sig så som du vill vid sidan av plan så kommer ni ha det med er i träningen på plan. Enkelt.
  • Gör skillnad på "vett och etikett" och "cirkuskonster"!
  • Sist men inte minst, lär känna din hund. Vad har din hund för egenskaper och hur ska du träna den på bästa vis? Hur ska DIN träningsfilosofi se ut? Ingen hund är den andra lik och det är viktigt att man tar ansvar för sin hund och ibland säger " tack för tipset men..." Många där ute tror sig veta vilken väg som är rätt, men det är mer fel än något annat att säga så. Jag har två hundar som är som natt och dag, Samson är en svår hund som kräver mycket auktoritet medan Quarre bara vill vara i min närhet så jobbar han för all framtid...

ALLA vägar leder till Rom, åker du via bron eller via Finland spelar ju ingen roll och de hänger kanske på vart du bor(vilken hund du har)...

Lycka till med din ögonsten!

Vänliga hälsningar,
Jeanette Hedman

2 kommentarer:

  1. Kloka ord och jäkligt bra tips!

    Mvh Sara Olsson

    SvaraRadera
  2. Bra där Jeanette...
    Länge sen jag kikade in här och får då läsa ett trevligt mail,tillika trevligt sunt svar,
    Kram Yvonne

    SvaraRadera