måndag 10 oktober 2011

Betongpannan Samson och lilla Quarre...

Min hund har gått in i ett stadium av helvete, det är över tre veckor sen jag vände upp och ner på den lille... Nu är det som att han bara går och väntar på att få äta upp en annan hund eller göra utfall mot första bästa människa bara jag släpper ögonen eller är upptagen med att knyta skosnöret.
Känner inte att jag har orken riktigt att mena vad jag säger så jag ska ta tag i det senare i veckan, inledde med att hänga på gymmet och lyfta skrot inför att lyfta betonggrisen i nackskinnet...
Tänk om man hade haft två Quarre istället? GUD så enkelt det hade varit, idag så drog två rådjur framför dem båda och de var 50 meter framför mig. Jag vrålade "NEJ" men skillnaden var att Quarre vände när jag öppnade munnen och Samson stannade och tittade efter rådjuren och funderade om det vart värt att trotsa mig och vände (motvilligt) först när ekot i skogen efter mitt vrål lagt sig...
Denna fas tar han med sig i lydnaden, där han gärna provar om han kan lämna mig eller suktar efter annat och skiter i mig. Som i fria följet där han hänger sig på mitt ben och tittar på annat... Sicken gris! Men med naglarna som tänder så påpekade ja detta i helgen, dock så känns det som att naglarna kommer ramla av... Betongpannan Samson...
Men i skyddet så tar han stora steg framåt så det kommer ju något gott av hans självförtroende och uppstudsighet flugit upp i grantopparna.
Quarre min lilla älskling är lika go som vanligt, viljan att vara matte till lags och lyckan över att få ha min odelade uppmärksamhet gör att han vill jobba tills han stupar... Snutte...
Spårade idag med båda och det gick kanon för Samson och mindre bra för lillparveln, han blindspårade i rena glädjen och jag missade och vi fick göra en "patrull" för att komma på spåret igen. Inga problem efter det men jag har nog kommit fram till nackdelarna med att köra in spåret såsom Quarre är körd...




I lördags så körde vi en "träningstävling" med alla tre disciplinerna med gruppen, jag kör aldrig igenom programmet helt. Så dumt. Men nu gjorde jag iaf det med båda. Dock regnade det när Quarre körde så jag kunde inte filma. Det kommer senare :)
Det var inget program i världsklass  men nu har jag koll på vad som måste ses över per omgående. Sättandet är det som vi jobbar med just nu, han har börjat så smått på eget initiativ att sätta sig som han brukar. Dvs att han sätter in baktassarna mot framtassarna. Det ogillar vi så vi har tjatat sitteknik och det syns på honom att han är lite osäker ännu men det släpper och har jag belöning med i bilden så är det inga konstigheter. Men den måste ju bort och här fick jag se hur pass tekniken satt sig och jag kan ju konstatera att jag vågar börja belöna med lite tävlingsbelöningar utan att han släpper på tekniken :) Den "lättande" rumpan på apporteringen som vi kollade på förra passet har han en klar minnesbild av så där är det bara att kasta apport mera så är det klart. 
Det är tusen andra saker som ska till, men just nu är fokus att kika på grunderna innan jag drar upp honom i energi och stress... 
Men de är söta mina små... Så söta...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar