fredag 16 augusti 2013

Jag MÅSTE fråga...

Jag kör klicker. På mitt eget vis.
Ingen vetenskap bakom det hela utan bara efter eget huvud och vad som passar mina hundar, jag kör tom olika sätt på mina hundar...
Nu är säkert många nyfikna.
Men det får ni vara! ;)

Jag läste just en kommentar på en fråga om att få upp farten på inkallningen.
"Använder du klicker? Belöna bara fart.".

Min fråga som novis eller rent av en outsider på klicker med tanke på mitt eget sätt att köra...
Hur VET man att man belönar just farten och inget annat? 
Hur VET hunden att man belönar just farten?

Jag själv skulle aldrig våga påstå att jag sitter på förmågan att förmedla detta till hunden med detta belöningsverktyg.
Själv jobbar jag hellre med energier och försöker förmedla dessa till min hund, men det är en annan femma och MITT sätt! Det är alltså inte mer rätt än något annat.

Men fortfarande... Kan någon förklara?
Hur vet jag att hunden vet?

Jag älskar klicker i så många andra fall... Där jag är jag med så det behöver ingen argumentera, men just fart... Det gjorde mig helt fascinerad!
I need to understaind!

 Vad tror du Elsa?

1 kommentar: