lördag 11 februari 2012

Spasmer och oförmåga att koordinera armar och ben.

Igår så for jag, Cissi och Rose till Knivsta för att få lite inomhusträning hos Perfekta tassar, det blev en kanonträning med pekpinnar och nu känns det som att motivationen har tagit rätt vändning. Så pass att jag efter en dag i skogen med tjänstehundsgänget skivade lite ost och satte mig på en stol i vardagsrummet och körde vittring. Det var en sån där mys-trött Samson som fixade och trixade och målet uppnåddes efter ett par omgångar. Lillprinsen...
Satt och klippte in musik till det som filmades och konstaterade att det är inte hunden som det är dags att ta tag i egentligen, det är MIG det är fel på! Herregud!
Jag har ändrat tempo och är rätt nöjd med det, men KAN jag MÖJLIGTVIS få någon som helst ordning på min kropp? Det är som att jag har spasmer kombinerat med någon form av oförmåga att koordinera armar och ben... Jag måste byta vändningsteknik... Vad händer med all exercis som man drillade under sin värnplikt?

Det var många skratt och wake-up calls, jag och Cissi hade ett sånt där klockrent tänk i torsdags när hon tränade sina flugsnappare och Samson körde skydd. Vi drog en klockren parallell mellan bytesarbete och placering i rutan -nu höjer säkert ett par stycken på ögonbrynen- och var rörande överens.
Så kom vi till hallen i fredags och hade bestämt att vi skulle köra vittring först. Taggade hundar och större chans att få fram och kika på felbeteenden. Vi körde igång och Cissi och Ronja började och sen Samson. Trots att vi dagen innan haft kanontankar så står vi och kör som vanligt och ber Rose komma med tankar och funderingar, när hon startar utvärderingen så är det som att höra torsdagens tankar på repeat. Rose... Tack för att du stöttar oss! :)
Men eftersom vi bytt moment och i mitt fall kommit till ett av mina hjärnspöken -de andra är gruppmoment och platsliggning i IPO/BSL- så var det en mental blockad att se hunden driftväxla.

Efter att ha kikat på filmen så har jag kommit fram till att jag måste lägga lite fokus på följande:

FF:  
Vänstersvängar - Mera ordning! På MIG!
Stegförflyttningar i sidled, räta upp honom och MIG!
Halter. HUR gör man? Eller snarare... HUR vill jag göra?

Konskick:
Tillbaka till det gamla! Vill att han fokuserar STENHÅRT på position!
Samt ska sno Lilla My's tanke och se till att han slutar med sitt blondin-skick som alltid är det första.
Visserligen så hjälper det att jag kör ett uppvämnings-skick på parkeringen för att bli av med det, men ÄNDÅ!

Rutan:
Distinkta skiften I rutan, han har bra fart och i kombination med ovan så kan man nog få till ett moment som ligger i överkant. Med hans storlek och allt så är jag rätt nöjd redan nu. SKÖNT!

Vittring:
Start och stopp-tänk, han måste driftväxla i slutändan och då måste jag se till att alla pusselbitar är på plats först.

Film på katastrofen som ska bli succé! Frågan är bara när..........

4 kommentarer:

  1. Hoppas du förstår att ni kan ta er HUR långt som helst, du och Sammy-Girl <3

    OM jag tar mig dit jag vill i år, så j-vlar ska vi ha ett bootcamp innan!

    SvaraRadera
  2. Ni är riktigt grymma :)

    Skulle önska att du skippa musiken på filmerna så man hör vad ni säger!

    SvaraRadera
  3. Duktiga som vanligt men du måste ju för shöen träna bort att han sätter sig tåvid!!!Kram Lottie

    SvaraRadera
  4. Herregud så roligt, tio minuters Jeanette! och ni har filmat resan dit..haha...ska sticka till doktorn nu och sen när jag kommer tillbaka ska jag kolla på the rockstars-the movie!!!

    Tjing!

    SvaraRadera