måndag 9 november 2009

Nu sitter bevakningen! ;-)


Idag var det dagis som gällde för Samson, alltid lika roligt eftersom han lixom inte har så mycket val vart han hamnar. Idag blev det i Gul pluton eftersom det var bortfall från ordinarie styrka, han blev dock lite chockad över Pricken som faktiskt är större än Samson själv... Men som vanligt så köper han läget och knallar utan problem med, håller sig på sin plats, gör ifrån sig på varsågod och låter bli alla andra hundar.

Sen på kvällen så var det träning och vi inledde med appotering, nu är det slut på tamsandet! Matte tog sig i kragen och insåg i söndags vad som saknades i vår nuvarande träning, så nu jädrar var det drillning på schemat, "gör rätt eller lev med konsekvenserna" var mottot och japp resultaten väntade inte på sig.
Jaha hur tycker jag att det går? Att jag inte kom på det här tidigare? Jag har lixom accepterat att han gått in i social kamp bitvis? HUR tänkte jag då?
Sen drillade vi vidare på fria följet och positioner... sök position, sök position, sök position, sök position, sök position, sök position, sök position, sök position, sök position, sök position, och sök position var mottot.
Vill ta vara på vad domaren sa; "din position är perfekt, men han sätter sig långsamt i högeromhalt" Aaaah träning!

Sen kom skyddet och jag kan bara tillägga att jag och Samson är bäst just idag!
Vårt andra riktiga skyddspass ägde rum ikväll!
Resultatet av att jag själv kört in bevakning på mig själv och boll, tränat position i bevakning blev att jag idag kunde gå in med hunden "fot" sätta honom och starta en bevakning som var fenomenal! Ska anmäla honom till arbetsprov för Jämthund/Älghundar!
Vilken attityd och vilken känsla det var! Han verkligen satt som en klippa och tog i så han studsade med framtassarna, jämnt och fint hela vägen. Med ett frekvent skall. Perfekt!
Benson är grym och jag är såååååå glad att jag väntat så länge och pusslade ihop alla bitar innan, så lätt det blev! Mycket tack vare Benson som sagt nej och stöttat med besluten om att lägga skyddet på is fram tills nu...
Kan inte beskriva hur gött det känns när min hund nuddar armen, jag säger "nej" och "revir" han är genast på gång och när jag berömmer så blir han så lustfylld och lägger på ännu mer attityd:-)

Med alla pusselbitar på plats så blir det så enkelt, så varför krångla till det?
Det finns inga genvägar till det perfekt ljudet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar