onsdag 4 november 2009

Hur han agerar är mitt beslut!

Tjoho idag kommer det att bli en bra dag!

Inledde med mina morgonbestyr och snart ska jag iväg och luncha med Empan och hennes lilla Douglas.
Sen ska jag träna lydnad och ge mig ut i motionsspåret så man blir av med lite kalorier från lunchen.
Till Martina kommer en liten hälsning, självklart litar jag på honom.
Med ledarskap och ett antagande att det aldrig kommer att vara några problem så blir det INGA problem.
Igår så red vi förbi ett torp, helt plötsligt så hör jag hir det blir ett jädra liv 70 meter fram där Samson var och längst staketet störtar inte mindre än sex geryhounds. Men med ett "nej" och "stanna" så stannade Samson och betraktade de skällande filurerna på andra sidan staketet.
Han hade visserligen raggen rest och han morrade, men jag kan ju inte tala om för honom hur han ska känna inombords, men hur han ska agera är helt mitt beslut:-)
Nu kunde jag bara skritta ikapp honom och be honom att gå framåt.

Man får det man beställer! ;-)

Hoppa på Hundfostran på Hundcenter till våren vet jag;-)
Då kommer du få en aha-upplevelse!

Ahh sådär nu kör vi på med den här dagen! Ha en härlig dag allihopa!

Kram till den som behöver, men alla i min träningsgrupp får en tvångskram för att ni är så bra!

4 kommentarer:

  1. hur arbetar ni där? Jag bor tyvärr inte i sthlm=(
    vad duktiga ni är!!! Min hane är inne i sin könsmognad nu och jag litar inte alls på honom längre!

    SvaraRadera
  2. Vi kör på rent etologiskt tänk, helt enkelt samma väg som tikarna startar i valplådan. Sen håller vi den hela vägen.

    Det är en tuff tid, men att vara konsekvent och ALDRIG låta honom vinna mark genom att bete sig illa är nyckeln. Beter de sig så kostar det därefter brukar jag säga.
    Har du ett befäst nej och påminner honom konsevkent om att ditt nej faktiskt gäller oavsett vad! Då har du inga problem inte ens i deras könsmognad.

    Samson är en tuff grabb så jag har fått vara hård som tusan på den lilla skiten, men jag har aldrig inte litat på honom eftersom jag vet att han lyssnar oavsett vad på mitt nej.

    Man tar bort många stressmoment i hundens liv och ger den trygghet på så sätt, vilket leder till en härlig relation:-)

    // Jeanette och Samson Mammas gris

    SvaraRadera
  3. Tar tacksamt emot en tvångskram. Du får själv massor tillbaka. Apropå kursen, så har jag och Kjell gått en, men den tål att upprepas igen, så att det blir fler aha-upplevelser. Den kursen är bara bäst och jag tror att man hela tiden lär sig mer o mer. Det viktigaste är att man är öppen, tänker o lyssnar.

    Tills vi ses
    Ha det bäst

    SvaraRadera