onsdag 22 april 2009

Organisation med en förkortning på tre bokstäver



Blondie tränar...

Idag så har jag haft två privatlektioner/konsultationer alltid lika givande!
Man får lite extra energi när man träffar människor som vill förändra och när man upplever lite av den där strävan efter kunskap som man själv har... Kul!

Tyvärr så hör man om tråkigheter från andra instruktörer, oftast så rör det sig om en stooooor organisation med en förkortning på tre bokstäver...
Varför är det så här? Varför kommer 7/10 kunder från den och har ett lass "problem" med sig?
Det är dags att se över dessa instruktörer eller synsättet hos vissa, själv har jag mött en som ser på hund som hund är... Så många hundägare är missnöjda...

Ska utbildningen vara mer omfattande, eller ska den omformas? Hur ligger det till med etologiförankringen? Hur ser en valpkurs ut egentligen? Själv har jag ju bara gått tävlingslydnad och fått ett bra pannkaksrecept och kunde allt om instruktörens hund och hur hon jobbade med den.
Tyvärr så hade jag en hårdare hund än henne så hennes metoder var bortkastade på oss...
Men men...

Till dig som skaffar hund så säger jag: Om lösningen heter godis eller att inte säga nej så kan ni se er om efter andra alternativ!
Hund är hund och ska det inte bli konflikter så ta den enkla vägen: den etologiska!
Gör skillnad på fostran och lydnad!!!!! Det är två helt skilda saker!

Ska ta upp det där med att inte säga nej till sin hund en annan gång.

Mammas gris fick ett rejält lydnadspass idag i värmen, gick klockrent!

Nu vill han kela lite så jag ska passa på att lägga honom i knät och klippa/fila klor:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar