söndag 19 maj 2013

Kaos och konflikt-träning!

Nyttig dag idag som avslutas med pizza och hockey.

Idag gjorde jag en lista över alla moment som mina hundar ska ha med sig i sina respektive klasser. Samson är som en gammal halvblodshäst som kan alla moment utan träning, men lite ringrostigt.
Han fick gruppmoment idag och rutan uppdelat. Det bästa med hans träning var att jag efter en veckas tävlande med Elsa fått en HELT ny känsla inför tävling med honom. Så idag så siktade jag på konflikt! Det blev ett utvecklingssamtal vid "sitt i grupp" och sakligheten tillsammans med lite "jävlaranamma" tog PERFEKT!
Känslan hos oss båda efter det var så underbar! Så platsen gick lika bra!
Guldhund! Min lilla älskling!

Elsa. Elsa har 4 moment att lära in på 12 dagar. Idag kom vi gemensamt fram till att vi är i en kravfas. JÖSSES!
Runda 1 som ägde rum hemma på tomten var kaos, planerat kaos visserligen... Elsa skrek, flydde, klättrade på mig, gjorde tricks. Men jag gav mig inte och till slut så hämtade hon apporten. Jäkla apa till hund alltså! Många som säger att hon är känslig se sett henne idag. För att vara en känslig så tar hon fruktansvärt tuffa belastningar...
Det hela fick vila några timmar och på klubben tog vi upp det igen. Denna gång fanns gick hon direkt ut och hämtade den och kom in och höll. DUKTIGA SURIKAT! Visst var det inte samma fart som på "jaktochlek"-tiden men med säkerheten och när vi kommer ur kravfasen så kommer den tillbaka. Garanterat! 
Sen började vi med fjärren och belönade uppsättandet, hon är kvick att fatta vad hon ska göra. Men med kvickheten så kommer "jag tar saken i egna händer" och hon bara gör. Hon gör ALLT!

Det är svårt att reda ut sådana här extrema konfliktpass när man ska lösa ut det med en hund som man inte klickar med, vi fixar det men jag är helt slut i huvudet när vi är klara. Varje sekund och varje del av små små beteenden är viktiga att uppmärksamma och ta bort eller förstärka. Med en hund som Elsa så är det RÄTT mycket som händer på bara någon sekund. Inte som med Samson där man hinner ta en kaffe medan man väntar på nästa beteende. 

Det ska bli spännande att så vad vi kan åstadkomma på dessa dagar. Jag vill att hon ska stå några dagar så det blir väl en veckas träning för att få in allt...






Kommer du snart!!?




Pizza och hockey!

2 kommentarer:

  1. Det är häftigt att läsa om er träning, såå himla duktiga!

    SvaraRadera
  2. Det skulle vara intressant att kolla på ett av dina konfliktpass och se hur du gör!
    Du är grym som hundtränare då du löser allt!
    /Veronica & Hobbe

    SvaraRadera