torsdag 16 juli 2009

Idag spårade det ur!

Idag har jag verkligen kört slut på min lillprins, och det var längesen jag var så här omåttligt nöjd med en träning.

Jag la tre spår under dagen, ett på fm på 600 steg med 6 vinklar och 4 apporter, han var fenomenal på allt utom två aporter, han påvisar med har inte riktigt förstått så jag måste ta tag i mig själv och förklara bättre.

Sen var det paus och jag stack till Hyllinge för att käka lunch.

Sen drog vi till skogen och la ett spår på 900 (ca 880 meter) steg i växlande terräng (mest hårt underlag), med 7 apporter och en vägövergång, tanken var att förvirra och utmana till max... Jag vill krama sönder honom när vi kom i mål, han är helt fantastisk!!! Inte EN sekund slutade han jobba! Jag hade en boll som föremål i mitten och med ett sinslag av kamp så samlade han ihop sig och fortsatte med en enorm energi.

Vid spårtapp så tränade vi teknik (jag hade heeeeeelt missat riktmärket i granplanteringen... *suck*) som han jobbade, det var så jag vill skrika av glädje och ju mer jag puschade honom dessto intensivare jobbade han. Svansen viftade frenetiskt och han ville bara framåt. Han blev verkligen rädd om spåret och lyckan han upplevde när han kom tillbaka i spårkärnan var riktigt härligt att se, han föll inte ur efter det kan jag säga:-)

Roligast var att han hade så bråttom att komma vidare så han snöt åt sig både apporten och kattmatsbuken i truten och fortsatte spåra, jag mitt UFO som gick lite längre bakom upptäckte det först efter 4 meter då han kikade tillbaka på mig och kollade om jag skulle protestera. Jaja... han har fattat att vi vill ha med oss föremålen hem iaf! ;-) haha

Vägövergången med massa folk ( ca 15) som hade passerat var riktigt roligt att se honom lösa, han var tveksam och gick tillbaka och dubbelkollade tre gånger att han verkligen hade tagit rätt spår.

Sen kom slutet och lyckan var gjord! Den gula bollen låg som en gul dröm i skogen och Samson föll in i sin bolltrans och var salig!


Sen drog vi till nästa spår och där la jag ett ca 400 meter långt spår (IPO igen) och han gjorde ett lika bra jobb som på förmiddagen, inget att tillägga. Han ville till läsidan på sista sträckan men med lite linarbete så kom han tillbaka och han fick som belöning öka farten och gissa om han blidde glad när hans favoritboll låg i slutet!?


Nu sover han som en stock och hälsar att han inte tänker gå upp före 9 imorgon!


Själv ska jag ta gott och somna till TV:n:-)

2 kommentarer:

  1. herregud vad bra!Lottie

    SvaraRadera
  2. Jisses, en spårande shetlandsponny!! Skämt och sido, vilket radarpar ni är, superbra jobbat..All lycka och framgång till er!!
    Kram

    SvaraRadera