måndag 30 juni 2014

Nytt träningstänk i lydnaden och frispår på film!

Igår så körde jag ett kort lydnadspass med Samson hemma på Silvana och Uffes tomt. Jag hade en kort och koncis plan som jag höll och jäklar vad kul vi hade!
Idag så bestämde jag mig för att lägga om träningstänket på Samson för en period, han har stundvis under våren visat att han är mogen för det och nu tänkte jag hoppa ut för stupet och se om det finns vatten nedanför eller klippor.
Jag planerade under dagen och åkte till klubben, jag ställde en timer på två minuter. För min skull! Ska jag fixa detta så gäller det att jag har magkänslan rätt hela tiden!
Passet gick över förväntan! 2x2 minuter med nytt och avslut med 4 minuter frittfölj med krav på att han jobbar aktivt utan kontaktsläpp och bara med små beröm från mig och efter 3:40 så ökade jag pressen på honom i 20 sekunder och belönade med boll och så lekte vi hela vägen tillbaka till bilen.
Elsa körde 3x2 min och var så jäkla duktig, så skulle i näst sista passet så avslutade jag med att kasta hennes boll och lät henne släppa apporten på vägen in. Tro fan att hon lyckas dribbla in apporten mellan bakbenen och likt en italiensk fotbollsspelare så kastar hon sig på baken och skriker och tittar på apporten. Just snyggt.
Så sista passet ägnades åt att reparera skadan och försöka få henne att sluta fjanta.... Löptik? Jorå... Såatte....

Sen la jag ett spår på plan till Samson i hopp om att fler skulle dyka upp på klubben och agera störning.
Samson har spårat minimalt (läs enbart på tävlingen för tre veckor sen) och innan dess var det 5 veckor sen... Samt endast bruksspår... Vi stod en bra stund i starten där jag med hot om utebliven middag försökte lugna en övertänd Samson som ljudande och hoppade jämfota.
Jag kopplade om när han hade alla fyra tassarna i backen och sen fick jag gräla lite på honom om tempo, lagom tills han köpt mina åsikter så dök den första godisdepån upp och han köpte genast att det tydligen var IPO-spår vi skulle köra. Lättövertalad? Jomenvisst!
Jag kunde tom frispåra honom för att lyckas filma honom lite, vill få nosarbetet på film så jag kan lägga upp en effektiv plan för hur vi ska förbättra det.
Sne markering av apporten och han vänder på sig, men det fixar vi vid sidan av spåret. Han har tappat tekniken när vi spårat så mycket i skog...
Nu gäller det att jag orkar ta tag i träningen och håller i så det blir lite ordning på det hela!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar