torsdag 1 april 2010

NU ska kärringen få se!

Nu är vintern ett minne blott får vi hoppas...

Jaha då har det hänt igen!
Jag undrar hur det kommer sig att man har så förbannat bråttom att göra saker och ting och så går det käpprätt?? Att man inte tänker till en och två gånger? Jag kan bara klanka på mig själv, men jag tror detta fenomen råder hos oss som vill få resultat och inte minst vi som är lite insyltade i detta meriteringsträsk...
Igår på träningen så körde jag förflyttningar -måste träna på min egen kroppshållning- och sättande/ställande/läggande... Alla stod i en ring och fikade/diskuterade och jag hojtade efter lite hjälp och fick genast det jag bad om! -Älska mina träningskamrater-

Fråga!!? Hur har Ni lärt era hundar sättande under gång?
Jag har kört "Sätter du dig så får du belöning"-tema och varit halvnöjd...
Jag har funderat länge och väl på detta och stått och kikat på min boll och mina godisar och insett nu att jag -personligen- har varit fel ute, min hund kommer aldrig få ett optimalt sättande om jag ska hålla på att låta den tänka jakt/uppåt/frammåt, jag vill ju att min hund ska tänka:
"Nu jävlar ska jag sätta mig som satan! NU ska kärringen få se på ett sitt utan dess like!!!".
Men istället har jag jobbat med energier som varit helt felriktade! Han har fått ha tanken "framåt" och inte fokus på mitt kommando, jag har varit otydlig med vad jag vill och vart fokus ska ligga... Är det konstigt att han sätter dig långsamt ibland, ibland inte alls och ibland snabbt som en vessla? Svaret är ju nej... Jag har ju belönat helt fel minnesbild hos min hund! Klantarsel!
Jonte hjälpte mig och vi körde belastning -jag var lite osäker så Jonte skötte belastningen- och jag grälade på Samson, han kämpade som ett svin och när han la sina energier på rätt ställe och fokuserade hela sin kraft på att genomföra det jag krävde så berömmde jag, det var helt sjukt vilken respons jag fick på det hela! Snabb som attan och glad som tusan, han blev lite kaxig och stolt kändes det som ;)
Grymt bra metod om man har en hund som kan vara lite yvig eller som min som är lat och bekväm, de får verkligen göra allt för att utföra och det finns inte utrymme till att tänka "Nu kommer bollen! Näha... NU kommer bollen!" och stressa, det är ju itne jakt jag jobbar med utan lydnad -försöker påminna mig själv lite oftare så man inte tar den lätta bollvägen jämt...-


Glad Påsk mina vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar